$eeizcommunimy

How the Ugandan media has borne the brunt of censorship
for decades

The world watched in outrage recently as Reuters photojournalist, James Akena, was clobbered by three soldiers on the
streets of Uganda's capital Kampala in full view of television cameras. Akena was covering the demonstrations for the
release of Robert Kyagulanyi, a member of parliament and pop singer also known as Bobi Wine.

(c) SamD Cruz - 123RF.com

Yoweri Museveni, who has been the East African country’s president for the past 32 years, fried to explain away the attack.
He said he’d been informed that it was a case of mistaken identity — Akena had been mistaken for a camera thief.

But for many in the media this was nothing new, as intimidation and violence is an almost daily threat. Uganda is now
ranked 117th out of 180 countries in Reporters Without Borders’ 2018 World Press Freedom Index, five places lower than
in 2017.

Uganda has a long history of media censorship. The country’s first post independence head of government, Milton Obote
who became prime minister in 1962, banned the intellectual Rajat Neogy’s_Transition magazine. Idi Amin overthrew Obote
in 1971 - during his regime, key journalists disappeared without trace.

The press was a central target during the second Obote government between 1980-1985 and its miilitiary successor.
Museveni’s rise to power in 1986 was met with relief. It's almost quaint to think back to a time when Uganda, under a newly
elected Museveni, was held as a paragon of African democracy with all the freedoms it entails.

The period of hope

In 1990 four years after Museveni came to power the country was still experiencing a new political dawn. A Danish-
produced documentary (still available in the archives of Uganda Broadcasting corporation television), then investigating the
depth of freedom of the press in Uganda, was clearly enthralled.


https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Search/220/466/s-Geoffrey+Ssenoga.html
https://www.bbc.co.uk/programmes/w172w23nfc71312
https://www.bbc.com/news/world-africa-14107906
https://www.bbc.co.uk/news/world-africa-45195664
https://www.123rf.com
https://www.theguardian.com/world/yoweri-museveni
https://nilepost.co.ug/2018/08/29/battered-journalist-james-akena-mistaken-for-a-camera-thief-museveni/
https://rsf.org/en/uganda
https://rsf.org/en/ranking
https://www.nation.co.ke/News/Humble-magazine-that-nurtured-Africas-thinkers/-/1056/1633900/-/njn1nfz/-/index.html
http://www.monitor.co.ug/Magazines/PeoplePower/The-dark-history-of-Uganda-s-media-and-past-governments/689844-1869456-mja5f3z/index

The narrator exclaimed that:

A free press in Africa, a rare thing in Africa.

Until the mid-1980s Uganda had been a political basket case. Mere differences of political opinion and free expression
were deathly taboos. But the new political class that toppled the autocratic regimes of Obote and General Tito Okello
announced the arrival of a new dawn.

As the then youthful Museveni was sworn in as the head of state on the steps of the parliamentary buildings in early 1986,
he declared:

This is not a mere change of the guard but a fundamental change.

The Danish documentary featured one of the rising stars in the media firmament, then editor of the respected (now
defunct) Weekly Topic, Charles Onyango Obbo. He spoke on camera about the trustworthiness of the new political class,
because “many of them come from liberal backgrounds”.

In fact many of the new political class were in fact hardliners on the left.

Obbo’s editor-in-chief Wafula Oguttu was just as effusive about the future of a free press. He pointed out that it was
guaranteed under the Ugandan constitution and it could not be desecrated.

Reversal of freedoms

But things started changing for the worse in the mid-1990s. This included the government shutting down media platforms,
legal threats, the infiltration of newsrooms by security spies, thuggery, intimidation and withholding of advertising from
institutions deemed to be critical of the government.

As respected Ugandan radio host and media scholar, Samuel Kazibwe said, in addition to political pressure, economic
pressure, an oppressive legal regime and even cultural or religious factors, the main censor has become

the political one because it even has the capacity to close a media house without following any legally laid down rules

and procedures.

Some notable examples stand out.

In 2009 four radio stations, including Kazibwe’s CBS radio were closed down for a year. Owned by the Buganda


http://www.statehouse.go.ug/past-presidents/president-apollo-milton-obote
https://www.newvision.co.ug/new_vision/news/1299171/tito-okello-president-kept-toes
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1986/01/30/new-ugandan-leader-vows-to-end-terror/174ad13e-3dc9-403d-878f-9f57557a6c28/?noredirect=on&utm_term=.ed076305b327
http://www.un.org/esa/desa/papers/2009/wp72_2009
https://observer.ug/lifestyle/57727-cbs-sam-kazibwe-is-a-moving-encyclopaedia.html
https://www.ifex.org/uganda/2009/09/14/four_radio_stations_closed/
http://www.buganda.or.ug/

monarchy, the largest of Uganda’s four kingdoms, CBS radio had given full coverage of riots in Kampala and neighbouring
towns following the central government’s restriction on Buganda’s prime minister travelling to a culturally contested part of

the kingdom.

The government closed the station, alongside other stations, claiming that they were fanning insecurity in the country.

In 2013 the independent Daily Monitor was shut down for more than a week after publishing a letter alleging that Museveni
was grooming his son to succeed him. Its sister radio stations KFM and Dembe Radio were also occupied by police and

closed down.

Government also regularly takes journalists to court. Obbo appeared in court 45 times between 1997 and 1999.

Commercial threats are also used. Oguttu accused the government of deliberately denying their paper adverts right from its
infancy in 1993.

And then there are the bribes. Research has highlighted censorship that takes the form of bribes — nicknamed “brown
envelopes”. These are often doled out to journalists to write favourable stories and to ignore the controversial issues.
Kazibwe says that there are incidences where these powerful organisations have arm twisted media organisations to sack
certain journalists because they believe they are out to collapse their companies.

Fast forward to 2018. Despite Museveni’s flimsy excuse for the assault on the Reuters’ photographer — the reason was
clear: Itis part of an ongoing and systematic form of censorship designed to stifle freedom of the press in Uganda.

Tackling issues

Despite all the threats and challenges, the media in Uganda continues to tackle controversial issues and break big stories of
corruption and abuse of power. Nation TV’s On the Spot,NBS TV’s Frontline, Capital Radio’s Capital Gang, and Radio
Simba’s Gasimbaganye ne Bannamawulire, as well as CBS Radio’s current Affairs programmes continue to court
politically controversial topics. They host government critics and civil rights activists who openly speak out.

The president also allows press conferences where probing questions are asked which continue to at least afford a
semblance of press freedom in the country in spite of the lurking iron fist.

ABOUT THE AUTHOR

Geoffrey Ssenoga is a lecturer of Mass Communications at Uganda Christian University. He does not work for, consult, own shares in or receive funding fromany conpany or
organisation that would benefit fromthis article, and has disclosed no relevant affiliations beyond their acaderric appointment.

For more, visit: https://www.bizcommunity.com


https://www.hrw.org/news/2010/09/10/uganda-investigate-2009-kampala-riot-killings
https://www.bbc.com/news/world-africa-22717291
http://www.un.org/esa/desa/papers/2009/wp72_2009
https://www.researchgate.net/publication/325572720_Brown_Envelope_Journalism_The_Contradiction_Between_Ethical_Mindset_and_Unethical_Practice
https://rsf.org/en/uganda

	How the Ugandan media has borne the brunt of censorship for decades
	The period of hope
	Reversal of freedoms
	Tackling issues
	ABOUT THE AUTHOR


