
 

Why the handling of a false South African news report
about 10 babies has set off alarm bells

South African newspaper proprietor Dr Iqbal Survé has long pushed the boundaries of credibility, but recently he crossed
the line into full fantasy. Should South Africans pay any attention to Survé? And what is to be done with a rogue publisher?

Source: www.unsplash.com

These are the questions South Africans – particularly journalists – are asking after the owner of Sekunjalo Independent
Newspaper’s recent media briefing.

Survé acquired Independent Newspapers, one of the country’s biggest and most respected newspaper groups, eight years
ago. But under his leadership, the titles have been reduced to shadows of themselves.

Survé called the briefing to reveal the outcome of investigations into the story his newspapers ran in June claiming that a
Tshwane woman had given birth to decuplets. He had promised his briefing would be “explosive” and it would implicate a
number of senior people.

5 Nov 2021By Anton Harber

https://www.bizcommunity.com/
https://www.bizcommunity.com/Search/196/15/s-Anton+Harber.html
https://www.unsplash.com


The story, written by Pretoria News editor Piet Rampedi, went viral around the world with the claim that the woman had
broken all medical records by giving birth to 10 babies. The report fell apart when the newspaper could provide no evidence
to back up the claim and it turned out that no one –- not even Rampedi, or the babies’ father -– had seen them.

All the hospitals in the area denied knowledge of the births.

Rampedi stood his ground, though, and Survé backed him, though he instituted a total of four different investigations: by an
independent advocate, his internal ombudsman, his editorial team and his investigative team.

At the briefing, it became clear why he needed multiple investigations: it was to allow him to treat the four reports like a
smorgasbord from which he could pick and choose. He ignored Advocate Michael Donan’s independent investigation which
said that the report was irresponsible and Rampedi should face disciplinary action.

He also ignored his own ombudsmans’ report, which called the story a 'hoax'.

Instead, he went on a rambling account in which he said two of the babies had died and the others had been “trafficked” in
a conspiracy involving doctors, nurses, hospitals and social workers. He produced no evidence but said the proof would
emerge in a 10-part documentary series his team were producing over the coming weeks.

At the centre of the conspiracy was an unnamed 'Nigerian doctor' who could no longer be found.

If this was not the owner of what was once the country’s largest newspaper group, nobody would pay any attention to such
delusion. But all of his newspaper titles echoed his account, at least one television channel carried his media briefing live
and it trended on social media. Anyone who pointed out that his claims had no credibility was mocked as racist or uncaring
of trafficking victims.

Why does any of this matter?

As a media practitioner and commentator for over four decades, I am of the view that Survé is systematically destroying
what used to be a serious, credible set of newspapers.

The destruction of a media house

There are 16 titles in the Independent Group. All have seen an almost total collapse of their circulation since Survé bought
out the group in 2013.

Most newspapers across the world have lost readers, but few have shrunk as dramatically as each of his titles: the Pretoria
News only sells under 1,900 copies a day, down from 30,000; the Cape Argus is under 8,000 from a peak of nearly
80,000; the Cape Times under 9,000 from over 50,000; the Daily News 7,600; and the flagship The Star is below 15,000
when it was 220,000.

What used to be serious metropolitan voices are now at the scale of school news sheets.

This is tragic enough, but it is clear that Survé is also undermining the credibility of journalists and news outlets in general

False story about decuplets was a low point for journalism: how to fix the damage
Franz Krüger  5 Jul 2021

https://www.bizcommunity.com/Article/196/15/217555.html
https://www.bizcommunity.com/ContentShare.aspx?ct=1&ci=217555


at a time when the industry is already in deep financial pain, and struggling to rebuild its standing.

He is fuelling a popular cynicism towards the media, creating a situation – as we have seen elsewhere – ripe for malicious
malinformation and dangerous populism.

Two factors seem to allow him to keep going. The first is the Public Investment Corporation, which invests state pensions
and appears unable to stop him abusing what’s left of the R4.2bn (about $276m) they gave to his Ayo Technologies group
or to call in their rights as shareholders. He has them tied up in legal technicalities.

The second is that some major retail advertisers, short of regional outlets in which to promote their wares, continue to prop
up these newspapers, despite their lack of audience.

The news media industry itself can only stand by and watch in dismay. The South African National Editors Forum pleaded
with him to return to the voluntary self-regulatory industry framework, the Press Ombudsman and Council.

But he elected to set up his own, effectively making himself unaccountable and free to run rogue when it serves his
purposes.

He has driven out from his newsrooms anyone who might be likely to stand up to him, and surrounded himself with
sycophants and dependants.

A worrying development is the Gauteng provincial government instructing lawyers to sue him for defaming their health
workers in his media briefing when he suggested doctors and nurses were involved in trafficking.

One can understand the frustration of not being able to take the matter to the Press Council. But using state resources to
sue media is a worrying, often-abused process that sets a bad precedent.

Freedom of speech supporters were unhappy when President Jacob Zuma sued renowned South African cartoonist
Zapiro. Journalists often protest against large corporates using their resources to bully their critics through malicious court
action that is costly to defend. This is a wrongful use of state resources. Other ways should be found to deal with the rogue.

Government suing journalists and media houses provides a tool to harass and intimidate the media, and will have a chilling
effect on critical reporting.

This article is republished from The Conversation under a Creative Commons licence. Read the original article. 

ABOUT THE AUTHOR

Anton Harber is a professor of Journalism at the University of the Witwatersrand

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

Covering stories and making an impact; the role of journalism with David McKenzie
Emily Stander  27 Oct 2021

https://www.bizcommunity.com/Article/196/15/221506.html
https://www.bizcommunity.com/Profile/EmilyStander_2
https://www.bizcommunity.com/ContentShare.aspx?ct=1&ci=221506
https://theconversation.com/africa
https://theconversation.com/why-the-handling-of-a-false-south-african-news-report-about-10-babies-has-set-off-alarm-bells-171122

	Why the handling of a false South African news report about 10 babies has set off alarm bells
	False story about decuplets was a low point for journalism: how to fix the damage
	The destruction of a media house
	Covering stories and making an impact; the role of journalism with David McKenzie

	ABOUT THE AUTHOR


